Nyt læringsværktøj til mekanikere
Formål
Den hastige teknologiske udvikling på transportområdet kræver, at vi samtidig udvikler undervisningen af fremtidens mekanikere. Formålet med det her projekt er at udvikle kvaliteten af undervisningen i elektriske systemer og elbilteknologier.
I projektet afprøver og implementerer TEC den digitale læringsplatform Electude og platformens tilhørende simuleringsredskaber i undervisningen på personvognsmekanikeruddannelsen.
TEC kører projektet i samarbejde med en række andre mekanikerskoler, som er med som pilotskoler. Læs mere om, hvem der er med, og hvordan man bliver pilotskole her.
Fakta
Hvilke uddannelser er involveret?
- Personvognsmekaniker
- Lastvognsmekaniker
- Entreprenør- og landbrugsmaskinmekaniker
Hvornår?
- Start: Ultimo 2025
- Slut: Ultimo 2026
Samarbejdspartnere
- Electude
- Videnscenter for Automation og Teknologi
- Klimaerhvervsskolens skolenetværk: Grøn omstilling af mekanikeruddannelsen
Samarbejdsskoler
- UCH – Uddannelsescenter Holstebro
- Himmerlands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser
- Hansenberg
- Syddansk Erhvervsskole Vejle
- Syddansk Erhvervsskole Odense
Indhold
Mange mekanikeruddannelser står med den udfordring, at læringsplatformene ikke bliver opdateret i takt med nye teknologier.
Derudover har det teknologiske spring, som kendetegner overgangen fra benzin- og dieseldrevne biler til elbiler, forstærket behovet for tidssvarende læringsplatforme.
Som klimaerhvervsskole har TEC derfor undersøgt markedet for nye læringsredskaber på mekanikeruddannelserne. Valget er faldet på Electude, som er et undervisningsredskab, der bliver anvendt på skoler i en lang række lande i og uden for Europa.
Forud for køb- og implementering af Electudes udstyr har underviserne på lastvogns- og personvognsmekanikeruddannelserne på TEC besøgt virksomheden i Holland, hvor alle har fået demonstreret platformen og simuleringsredskaberne (trainers).
TEC har også haft Electude på besøg til et åbent arrangement, hvor medarbejdere fra virksomheden har demonstreret udstyr for interesserede fra andre skoler i skolenetværket.
Licenser og nyt værksted
Projektet indebærer køb af softwarelicenser til elever på grundforløb og hovedforløb på TECs mekanikeruddannelser. Derudover etablerer TEC et nyt undervisningslokale med Electude-trainers, men afprøver også trainers ude på værkstedet i mindre workshops. Begge dele sker med henblik på at afprøve platformen og simuleringsredskaberne i forskellige undervisningsmiljøer fra januar 2026.
Eleverne får med platformen adgang til et interaktivt læringsmiljø, som vil kunne fungere som et opslagsværk og give overblik over uddannelsens indhold. For underviserne giver platformen blandt andet mulighed for at afdække elevernes læring inden for et givent stofområde og platformens materiale kan kombineres med integration af egne materialer.
Projektets mål
Vi har en forventning om, at platformen vil bidrage til et kvalitetsløft i undervisningen, herunder med fokus på følgende mål:
- At skabe en rød tråd mellem teori og praksis (for eleven) – og mellem undervisningsforløbene på GF og HF
- At eleverne oplever større motivation og engagement i undervisningen
- Styrke elektrificeringskompetencerne hos lærere og elever inden for bilbranchen ved at fokusere læringen på målene for den grønne omstilling.
- At skabe bedre læringsmiljøer bl.a. ved en moderne og tidssvarende indretning af læringsrum/værksteder
- En styrket tilknytning og gennemførsel af elever/lærlinge, herunder højere grad af differentiering i undervisningen mhp. såvel fagligt stærke elever og elever med særlige udfordringer
Aktuelt
Nyheder
Læs om offentliggørelsen af projektet her.
Pilotskoler
Som klimaerhvervsskole og på baggrund af interessen fra andre mekanikerskoler i landet har TEC forhandlet en national licensmodel og prisstruktur, som matcher uddannelsesstrukturen i Danmark.
Interesserede skoler har dermed mulighed for at deltage i et pilotprojekt, hvor platformen bliver afprøvet på deres skole - sideløbende med, at TEC afprøver udstyret.
Som deltager i pilotprojektet egenfinansierer en skole indkøb af licenser (til priserne i den nationale aftale), men honoreres udviklingstid til tidsforbrug til faglærere svarende til 75 timer. Skoler i pilotprojektet har mulighed for at deltage i kompetenceudviklingen af undervisere, som gennemføres på TEC uge 47+48.
Nuværende pilotskoler:
- UCH – Uddannelsescenter Holstebro
- Himmerlands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser
- Hansenberg
- Syddansk Erhvervsskole Vejle
- Syddansk Erhvervsskole Odense
Kontakt
Vil du høre mere? Så ræk endelig ud til os!
Mathias Selchau
Ridder
Underviser TEC